מהפכות טכנולוגיות ששינו את חיינו

למי מכם יש טלפון נייד היום? אני מניחה שלכולם.

אתם יכולים להסתדר בלעדיו היום?

המחשבה שהייתה תקופה שבה לא היה טלפון בכל בית וכדי לטלפן היינו ניגשים לטלפון ציבורי ומשתמשים באסימונים כדי לחייג נראת רחוקה מאוד היום.

 

לטכנולוגיה תמיד היתה השפעה וכוח מניע בהתפתחות החברה האנושית.

בעשורים האחרונים ראינו כמה מהפכות גדולות בטכנולוגיה ששינו מן היסוד את הדרך שבה אנו חיים ועובדים.

המהפכה המשמעותיות האחרונה היא מהפכת הבינה המלאכותית שמתרחשת ממש היום לנגד עיניינו.

הבינה המלאכותית נמצאת במגוון רחב של יישומים החל מבתים חכמים ומכוניות אוטונומיות ועד לשירותי בראות ופיננסים ולאט לאט הופכת את הדרך שבה אנחנו מתנהלים בחיינו האישיים והעסקיים.

 

במאמר אסביר על המהפכות הטכנולוגיות שקרו בעשורים האחרונים ואתן דוגמאות לאופן שבו הן משפיעות על חיי היום יום שלנו.

 

הטלוויזיה:

הטלוויזיה היא אחת מהטכנולוגיות המשפיעות ביותר של המאה ה- 20 שאפשרה לאנשים לצפות באירועים שהתקיימו ברחבי העולם בזמן אמת.

מאז הקמתה ב- 1927 הטלוויזיה המשיכה להתפתח ועברה מערוץ אחד בשחור לבן למגוון רחב של ערוצי צפיה, שירותי סטרימינג ותוכניות שעוזרות לנו להישאר מעודכנים וגם מבדרות אותנו.

עד לתחילת שנות השבעים לרוב האנשים לא היו טלוויזיות בבית.  אנשים היו מתכנסים באחד הבתים בהם הייתה טלוויזיה כדי לצפות באירוע חשוב, בידיעה מרעישה.

אני זוכרת כשהייתי ילדה הטלוויזיה הייתה ענקית, בשחור לבן ונהגנו לשבת כל המשפחה ביחד בערב ולצפות בשידור שהופיע על המסך.

הופעת הטלוויזיה בכל בית שינתה לגמרי את הדרך שבה אנו צורכים חדשות ומידע. בעקבות הטלוויזיה נחשפנו לארועים עולמיים, היינו עדים לחדשות מתפרצות, אסונות טבע, פוליטיקה עולמית והכל בזמן אמת.

כיום ברוב הבתים ישנן מספר טלוויזיות וכל אחד צופה בתוכן שמעניין אותו, יכול לבחור ממגוון רחב של ערוצי טלוויזיה מהארץ ומהעולם ולהישאר מעודכן במה שקורה בעולם.

 

האינטרנט:

האינטרנט שינה את חיי היום יום שלנו בדרכים מדהימות. התחלנו להיחשף למידע מכל רחבי העולם.

ראשית האינטרנט בשנות השישים של המאה ה- 20. בשנות השישים ביקשו האמריקאים להבטיח לעצמם כי גם בתנאים של מלחמה גרעינית יוכלו אמצעי הקשר לפעול. רשתות התקשורת הרגילות היו מבוססות על מרכזיה, ואם זו תינזק בידי האויב – תמנע העברת המידע. וכך, כדי למנוע שיתוק תקשורתי, העלה תאגיד "רנד" (RAND) את הרעיון של יצירת רשת מחשבים ללא מרכזיה.

חיבור האינטרנט הראשון קרה ב- 1969 עם חיבורן של 2 אוניברסיטאות בארה"ב – אוניברסטית קליפורניה וסטנפורד ובהמשך חוברו גם אוניברסטית יוטה ואוניברסיטת סנטה ברברה במטרה לאפשר להן לתקשר זו עם זו.

האינטרנט מאז הפך לכלי חיוני לתקשורת בינאישית ועולמית. בעזרתה אנחנו יוצרים שיתופי פעולה, לומדים וצורכים בידור, רוכשים, מתקשרים עם אנשים ועסקים בכל רחבי העולם, עורכים מחקרים ואוספים דטא.

האינטרנט חשף אותנו לעולם ואת העולם אלינו. אנשים מכל קצוות העולם יכולים להיפגש, להכיר, לשתף פעולה ולצאת עם יוזמות מדהימות גם אם לא נפגשו פיזית.

 

GPS:

פירוש השם GPS (Global Positioning System).

GPS זו מערכת שמתבססת על לווינים ששוגרו לחלל וסובבים את כדור הארץ ומשדרים אותות זמן מדוייקים המבוססים על שעונים אטומיים שהם נושאים. האותות הללו נקלטים על ידי מכשירים שונים ומשמשים לקביעת מיקום מדוייק  של המכשיר לצורכי ניווט.

פרוייקט ה GPS נוצר בארה"ב ב- 1973. בהתחלה המערכת פותחה עבור צבא ארצות הברית ובשנת 1995 החלה לפעול באופן מלא.

בשנות ה – 80 המערכת הותרה לשימוש אזרחי אבל לקח זמן עד שאנחנו התחלנו להשתמש בהם שימוש יומיומי.

 

בשנת 2009 יצאנו אני ובעלי לטיול באירופה. אני זכרת את הסיטואציה שבה בעלי נוהג ואני מנווטת בעזרת מפות, מסתבכת, טועים בדרך אבל מגיעים למקומות נפלאים. זו הייתה הפעם האחרונה שהשתמשנו במפות לניווט. בטיולים הבאים שלנו כבר עשינו שימוש ב GPS שהזמנו לרכב.

כיום נראה לי שאין אף אחד שלא נעזר בטכנלוגיה הזו בנסיעה רחוקה וקרובה, בארץ ובחו"ל.

 

סמרטפונים:

הטלפונים האלחוטיים הראשונים פותחו עוד בשנת 1970 אך הטלפון הראשון המסחרי נוצר בשנת 1994.

הטלפונים הראשונים שמשו לשיחות בלבד ואפשרו זמינות גם כשלא היינו ליד טלפון קווי.

הטלפונים הראשונים היו גדולים ומגושמים ורק יחידי סגולה יכלו להרשות לעצמם להסתובב איתם.

 

בשנת 2007 האייפון הראשון שוחרר על ידי חברת אפל והפך לפופולארי מאוד.

הטלפונים החכמים שינוי לגמרי את הדרך שבה אנחנו מתקשרים האחד עם השני, הדרך שבה אנחנו חשופים למידע, הדרך שבה אנחנו יכולים להעביר מלל, תמונות ולהתחבר מכל מקום.

עם השנים הסמרטפונים נעשו קטנים יותר, נגישים לכולם והוכנסו בהן פוקנציות רבות ומגוונות כמו מצלמה, מפות, GPS פנס ועוד.

 

רחפנים:

רחפנים הם חידוש טכנולוגי שמחולל מהפכה בתעשיות רבות ומגוונות.

הרחפנים הראשונים החלו בשנות ה-90 של המאה ה- 20 אבל רחפנים עם מצלמה שנשלטים מרחוק לא יוצרו עד לשנת 1999.

בין השנים 2005-2010 עם התפתחות טכנולוגית משמעותית בתחום האלקטרוניקה שאפשרה ליצור שלטים זולים מרחוק והתפתחות חיישני מהירות סיבוב הרוטור, טכנולוגיות צילום ו- GPS הרחפנים הפכו לפופולאריים במיוחד כשהם יכולים לטוס לא רק מחוץ למבנים אלא גם בתוכם.

כלי הטייס הבלתי מאוישים משמשים למגוון יישומים החל מהעברת חבילות, ניטור יבולים ועד לביצוע פעולות חילוץ והצלה ומשימות צבאיות.

טכנולוגית הרחפנים התרחבה גם לתעשיות אחרות כמו שימוש ברחפנים לצילום ארועים גדולים, צילום מיקומים יפיים שקשה להגיע אליהם, צילום מזויות שעד היום לא היתה לנו אפשרות לצלם מהן.

רחפנים משמשים גם את הצבא. כיום הצבא משתמש ברחפנים כדי להתחקות אחרי טרוריסטים מבלי שיהיה צורך לסכן חיי אדם, הצבא משתמש ברחפנים כדי לשאת נשק ולהשמיד מטרות מדוייקות מחוץ למבנים ובתוכם.

כבר היום יש ניצנים של שימוש ברחפנים שמספקים לנו משלוחי קניות, העברת חבילות ליעדן והיד נטויה.

 

בינה מלאכותית:

הבינה מלאכותית התפתחה כבר בשנות החמישים של המאה ה- 20 והמשיכה להתפתח מאחורי הקלעים עד היום.

בינה מלאכותית או בשמה AI היא היכולת של אלגוריתמים או תוכנות לבצע משימות שדורשות אינטיליגנציה אנושית כמו תפיסה חזותית, זיהוי דיבור, קבלת החלטות, תרגום שפה.

ההתקדמות האחרונה שנעשתה בתחום ה AI מאפשרת ליצור מערכות שמסוגלות לבצע משימות מורכבות מאוד בזמן קצר.

אחת הדוגמאות הבולטות הן סירי ואלכסה – עזרים וירטואליים שנמצאים בבית ועוזרים לנו לבצע פעולות כמו תזכורות, לנגן מוזיקה, מענה לשאלות.

דוגמה נוספת לשימוש בבינה מלאכותית הן המכוניות האוטונומיות המסתמכות על אלגוריתמים של למידת מכונה כדי לחוש את הסביבה, לקבל החלטות ולנהוג בבטחה ללא התערבות אנושית.

נכון שיש עדיין תקלות ולא הכל מושלם אבל הדרך לשם קרובה מאוד.

השימוש בבינה מלאכותית קיים גם בבתים חכמים בהם אנחנו יכולים לשלוט על הטמפרטורה, על סגירה ופתיחת חלונות בבית, הפעלת המזגנים, תיאורה ועוד.

והטכנולוגיה הזו לא משמשת אותנו רק בבתים הפרטיים שלנו אלא משמשת עיריות דרך מצלמות חכמות, תחבורה חכמה ועוד.

 

כיום השימוש בבינה מלאכותית מאפשרת לנו לברור מתוך כמות ענקית של מידע שנוצר תוך כדי עשייה את המידע הרלוונטי ביותר עבורינו.

אם בעבר אנשים היו יושבים שעות על שעות כדי לנסות ולהבין את המשמעות של הנתונים הניצבים בפניהם כיום הבינה המלאכותית עושה זאת עבורינו בזמן קצר מאוד.

היכולת של מערכות AI לנתח, לעבד במהירות מידע רב היא יתרון ענק ועזרה ממשית.

בעזרת כלים מבוססי בינה מלאכותית ניתן לנתח כמות נתונים גדולה, לקבל תובנות יקרות ערך לגבי התנהגות לקוחות, פעולות עסקיות, מידע שיאפשר לנו לקבל החלטות מושכלות בכל תחומי החיים.

 

על נפלאות הבינה המלאכותית תוכלו לקרוא עוד במאמר שכתבתי "איך להשתמש בבינה מלאכותית כדי ליצירת תוכן שיווקי מעולה" 

 

לסיכום:

המהפכות הטכנולוגיות הצעידו את העולם קדימה בקפיצות גדולות מאוד והיוו תמיד הכוח שמניע ומעצב את החיינו.

לאחרונה פרצה מהפכת הבינה המלאכותית לחיינו ואנחנו חווים אותה ממש עכשיו כשהיא משנה את הדרך שבה אנחנו בוחנים מידע, מקבלים החלטות, עובדים ומתנהלים בחיי היום יום שלנו ובעסקים שלנו.

הטכנולוגיה הזו הולכת לגדול, להתפתח ולהגיע למקומות שאנחנו עדיין לא מסוגלים להבין וככל שנלמד ונתנסה בטכנולוגיה הזו נוכל לנוע קדימה עם המהפכה ולא להישאר מאחור.

 

אם תרצו להבין איך לרתום את מהפכת ה AI לעסק שלכם, איך להשתמש בכלים קיימים כדי לשווק טוב יותר, ליצור תכנים בקלות השאירו לי הודעה ונדבר.

 

 

דילוג לתוכן